Prezident. – Dalším bodem je doporučení pro druhé čtení (A5-0348 / 00) Výboru pro životní prostředí, veřejné zdraví a spotřebitelskou politiku ke společnému postoji definovanému Radou za účelem přijetí směrnice.
Evropského parlamentu a Rady (9448/1/2000 – C5-0431 / 2000 – 1999/0244 (COD)) o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se výroby, obchodní úpravy a prodeje tabákových výrobků ( Zpravodajka: paní Maatenová).
Maaten (ELDR), zpravodaj
Paní předsedající, je to letos podruhé, co se touto směrnicí zabýváme, a i tentokrát bylo předloženo mnoho pozměňovacích návrhů.
To by samozřejmě nebylo nutné, kdyby Rada v červnu více zohlednila, ba pokud by alespoň v nejmenším zohlednila naše první čtení a pozměněný návrh Evropské komise, který se z velké části ubíral směrem, ve který jsme doufali. . Naštěstí se od té doby celé předsednictví angažovalo, i díky zprostředkování Komise, a věřím, že se pozice trochu přiblížily.
Koneckonců, není možné vydávat zákony ve vzduchoprázdnu; Jak ukazují jednání o Rámcové dohodě o kontrole tabáku ve Světové zdravotnické organizaci, svět směřuje ke stále větší kontrole toho, co Homepage Světová zdravotnická organizace nazývá tabákovou epidemií.
Paní předsedající, jak daleko musíme v této bitvě zajít?
Jak daleko můžeme zajít? Byl jsem svědkem obav vyjádřených ve Výboru pro právní záležitosti a vnitřní trh ohledně důsledků rozsudku Soudního dvora ze dne 5. října o směrnici o reklamě na tabákové výrobky a souhlasím s tím, že důsledky pocítí i tato směrnice. , pro politiku EU v oblasti veřejného zdraví.
- Jsem také toho názoru, že nabyly na síle argumenty ve prospěch většího zapojení Evropského parlamentu, tedy ve prospěch větší transparentnosti, lepší demokratické kontroly.
- Návrh směrnice vyžadoval některé změny, které byly nyní navrženy. Je mi jen líto, že náš Výbor pro právní záležitosti a vnitřní trh nebyl schopen konstruktivně přispět k obsahu směrnice.
- Chtěl bych slyšet názor pana komisaře na otázku právních základů, protože se domnívám, že je důležité, aby byl jeho názor předložen na stůl.
Politický základ je jasný: harmonizovat trh a zároveň respektovat vysokou úroveň ochrany veřejného zdraví a spotřebitele na základě současných právních předpisů a pokročilého vědeckého poradenství.
Fungování vnitřního trhu je skutečně třeba posílit, například vzájemným uznáváním výsledků testů a rozvojem společných norem. A ti, kteří je respektují, nebudou muset splňovat další podmínky, které se liší stát od státu. U nás nejde o křížovou výpravu proti kuřákům a nechceme ani zákaz kouření.
- To by bylo nežádoucí a navíc nepraktické. Naším cílem je posílit individuální odpovědnost a doufáme, že pomůžeme zastavit šíření kouření mezi mladými lidmi.
- Podle Světové zdravotnické organizace zemře v Evropské unii každý den na následky kouření 1400 lidí, téměř jedna osoba každou minutu.
- Každý rok je 80 procent nových kuřáků mladších 18 let a většinu tvoří mladé ženy, které většinou kouří tzv.
lehké cigarety. Z toho plyne velký význam zákazu tohoto typu zavádějícího popisu. Tento produkt, který je nejsnáze dostupný v celé Evropské unii, je třeba kontrolovat, přesto víme o obsahu sklenice džemu a receptu na coca-colu více než o průměrné cigaretě.
Tato směrnice nám umožní jednou provždy vědět, co cigarety obsahují a proč.
V tu chvíli budete muset rychle přejít na společný seznam povolených přísad, jaký existuje ve Spojeném království, Francii, Belgii a Německu, i když v neúplné podobě. Vidím však určité váhání ze strany Komise a nechápu proč.
Náš parlament žádá o příslib, že tento seznam bude skutečností do roku 2005, alespoň během mandátu této exekutivy nebo v každém případě, že byl do té doby navržen. Trváme na tom, aby členské státy poskytly potřebné informace včas. U složek, které způsobují fyziologickou závislost, musí být možné uložit zákaz ještě před tímto termínem.