Poradna odborného lékaře – psychicka-zavislost – Odvykání kouření

0
Rate this post

Na vaše dotazy odpovídá MUDr. Kamila Zvolská

MUDr. Kamila Zvolská ukončila vysokoškolské studium všeobecného lékařství na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze v roce 2004. Od října 2004 do června 2005 pracovala jako sekundární lékař na Interním oddělení Nemocnice v Sedlčanech. V červenci 2005 začala pracovat jako sekundární lékař na III. Interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Je zařazena do atestační přípravy v oboru vnitřní lékařství a studuje doktorandské studium na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy, studijní program Preventivní medicína.

Od 5. ročníku medicíny pracovala v Poradně pro odvykání kouření. Problematice nikotinové závislosti se věnuje i nadále v Referenčním centru léčby závislosti na tabáku při III. Interní klinice VFN v Praze. V roce 2005 absolvovala kurz Smoking Cessation Training v Londýně. V současné době je na mateřské dovolené.

Dobrý den, kouřím pouze pokud jdu do školy (mezi přednáškami) a nebo do hospody za kamarády. Nemám problém třeba během zkouškového být měsíc bez cigarety, ale v uvedených chvílích to nedokážu. Kamarádů se vzdát nechci, ale když jdeme “posedět”, třeba jen do parku, cigareta k tomu patří, i třeba když jsou všichni kolem nekuřáci. Vím že je to psychická závislost, ale co s tím? Navíc se kvůli nezvladatelnému stresu léčím u psychiatra. Požádát svého praktického lékaře nemůžu, mám astma a vyslechnout si půl hodiny nadávek, jak si to jako představuju že kouřím, by s mojí psychikou zamávalo. Děkuji za radu, pokud nějakou najdete : )

08.01.2008 17:54 | Jana S.

Dobrý den. Je jasné, že situace, ve kterých kouříte, těžko vynecháte nebo pozměníte (škola i posezení s přáteli jsou důležité). Můžete ale zkusit v těchto momentech místo cigarety použít nikotinovou náhražku. I náhražky se využívají při léčbě psychické závislosti, protože jejich užívání je prostě něco jiného než kouření (nevyndáváte zapalovač, necítíte kouř apod.) a navíc utlumí případnou chuť na cigaretu. Postupně tak „zapomenete“ a „naučíte se“ v inkriminovaných situacích nereagovat cigaretou. Zkuste rozebrat vyjmenované situace a přijít na to, co Vám v těchto chvílích cigareta přináší (uklidnění při jejím zapalování a následném kouření, zahnání úzkosti). Nepřipadá mi, že byste kouřil z nudy, možná máte pocit, že když kouříte ve společnosti, dodává Vám to pocit větší jistoty, zakrýváte tím možná určitou nervozitu nebo nejistotu z kontaktu před vrstevníky. Samozřejmě mohu být se svým odhadem úplně mimo, jen jsem zkusila označit jednu z možných příčin, proč někteří lidé kouří. Pokud se Vám podaří přijít na pravděpodobný důvod, co Vás nutí si zapalovat, můžete snáze najít nějaké náhradní řešení, které byste v daných situacích mohl použít a které by Vás odvedlo od myšlenky na zapálení cigarety. Např. můžete zkusit pár týdnů trávit čas mezi přednáškami jinak než doposud (odpojit se od kolegů a volný čas strávit chůzí, nebo si jít vždy něco malého koupit – raději ne do trafiky, něco přijatelného Vás určitě napadne). Mezi přátele pak můžete vyrazit s nikotinovým inhalátorem, který je zároveň dobrou hračkou do ruky (kamarádi tak jistě pochopí, že chcete přestat kouřit a myslíte to vážně a za krátko budou Váš inhalátor vnímat jako něco běžného co nestojí za případný komentář). Nebo si na pomoc můžete samozřejmě vzít i nikotinovou 2mg žvýkačku, jak uvážíte. I posezení s přáteli můžete promyslet. Možná by pomohlo, kdybyste měl zaměstnané ruce (držet knihu, noviny, pořídit si jako hračku korálky do ruky). Je určitě pozitivní, že je spousta Vašich známých nekuřáky a není tedy takové riziko, že by Vás lákali na nabízenou cigaretu. Hezký den.

12.01.2008 20:15 | MUDr. Kamila Zvolská

Dobrý den. Dle testu mám “žádnou nebo velmi nízkou závislost na nikotinu (bodů:1)”. Tomu odpovídá že mi nekouřit nečinilo potíže, i když mi to nikdo nezakazoval, během 10 dní pobytu mezi nekuřáky ale v prostředí mimo obvyklý stereotyp a bohatém na nové podněty. Po návratu domů jsem však během 2 dnů kouřil obvyklých 10 – 15 denně. Zabývám se řadu let sebepoznáváním a tak i vím co pro mně kouření znamená a co mi dává. O to obtížnější je však přestat, byť se mi to několikrát dočasně podařilo, většinou ve spojení s nějakým vnějším vlivem. Většinou je odvykání zaměřeno léčbu závislosti na nikotinu s jeho přísunem náhradní cestou. Ale jak se zbavit závislosti když je hluboko zakořeněna v psychice?

06.01.2008 22:44 | Burda

Dobrý den. I u lidí s výraznou převahou psychické závislosti na cigaretě se používá nikotin. Pomáhá zahnat chuť na cigaretu, která se vyskytuje hlavně v kuřáckých situacích. Je ale pravdou, že se musíte hodně snažit tyto situace vyrušit. Sám jste se přesvědčil, že přestat kouřit pro Vás není až takový problém. Mnohem těžší je udržet abstinenci. Možná by mohlo pomoci rozebrat okamžiky, ve kterých jste si po delší době zase zapálil. Pokud to bývá náhlé nutkavé rozhodnutí vzít si cigaretu, pak by např. nikotinová žvýkačka mohla působit jako první pomoc. Pak by teprve přišlo na řadu Vaše vlastní rozhodnutí, zda si skutečně vědomě chcete zapálit. Jistě to vše zní asi příliš idealisticky a realita je o mnoho těžší, ale za ty roky kouření jste si perfektně nacvičil své kuřácké chování a jedině nácvik jiného prožívání běžných situací bez cigarety může pomoci. Jestliže chováte k cigaretě spíše pozitivní vztah, pak je odvykání ještě o něco obtížnější. Zkuste zapracovat tedy i na své motivaci, i ta se dá postupně zlepšit. Některé techniky doporučují vypsat si všechny pozitiva nekuřáctví, jednou za čas nebo ve slabé chvilce si je přečíst nebo doplnit. Zkuste si představovat, že si už nikdy v životě nezapálíte ani jedinou cigaretu. Ta představa by Vás neměla děsit. Píšete, že krátkodobé vymanění se ze stereotypu Vám prospělo. O tom je i celé odvykání: naplánovat svůj den tak, aby v něm bylo minimum okamžiků, které máte spojené s cigaretou, nebo pro tyto chvíle vymyslet jinou činnost než zapalování cigarety. Nemělo by se Vám stát, že si např. sednete a začnete přemýšlet, co dělat…aha zapálím si. Jakmile se Vaše myšlenky začnou ubírat tímto směrem, měl byste mít v záloze jinou aktivitu (a nemít po ruce cigarety), i kdyby byla třeba směšná nebo ne úplně užitečná, měla by Vás ale zaujmout a odvést pozornost jinam (něco luštit, čistit, vařit, skládat puzzle, odreagovat se koupelí ve vaně…). Ve společnosti pak mohou být nápomocny právě nikotinové náhražky. Uvědomuji si, že tyto rady jsou příliš obecné, ale psychoterapii na dálku moc praktikovat nejde. Pokud máte ve svém okolí některé z Center léčby závislosti na tabáku (http://www.odvykanikoureni.cz/centra-pro-lecbu-zavislosti-na-tabaku), můžete odvykat za pravidelných konzultací tam. Možná Vám budou inspirací i jiní kuřáci se stejným typem závislosti, kteří přestali kouřit.

11.01.2008 13:31 | MUDr. Kamila Zvolská

Kouřím již 9 let, ale jen do 10 cigaret denně. Vždy, když jsem se pokusila přestat neměla jsem žádné příznaky fyzické abstinence, ale chybí mi pevná vůle. Pořád na cigaretu musím myslet.

14.11.2007 22:05 | pavla vlasáková

Pevná vůle je jistě potřeba, na druhou stranu i psychická závislost se překonává velmi obtížně, přestože touha zbavit se jí je veliká. Zkuste si probrat všechny situace, ve kterých si zapalujete. Místo každé cigarety si prvních pár týdnů zkuste vzít např. nikotinovou žvýkačku 2mg (nebo podjazykovou tabletu či inhalátor – co Vám bude více vyhovovat). I když netrpíte fyzickými abstinenčními příznaky, jeden příznak máte určitě – chuť na cigaretu. A tu může právě nikotin z nikotinových náhražek pomoci zahnat. Mimo třeba i nepravidelného užívání náhražek je důležité zkusit situace spojené s kouřením nějak pozměnit nebo se zaměstnat jinak, aby na cigaretu nebyl čas. Chuť si zapálit zahání dobře fyzická aktivita (pravidelné procházky, vyjít po schodech, pár dřepů), vypití sklenice vody, kouříte-li po jídle, vyčistěte si zuby. Zkuste si představit svůj život bez cigarety už navždy. Možná Vás ta představa teď děsí, čím představitelnější ale pro Vás nekuřáctví začne být, tím blíž budete k úspěchu.

15.11.2007 22:39 | MUDr. Kamila Zvolská

Zobrazit všechny dotazy a odpovědi