Poradna odborného lékaře – prosim-o-radu – Odvykání kouření

0
Rate this post

Na vaše dotazy odpovídá MUDr. Kamila Zvolská

MUDr. Kamila Zvolská ukončila vysokoškolské studium všeobecného lékařství na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze v roce 2004. Od října 2004 do června 2005 pracovala jako sekundární lékař na Interním oddělení Nemocnice v Sedlčanech. V červenci 2005 začala pracovat jako sekundární lékař na III. Interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Je zařazena do atestační přípravy v oboru vnitřní lékařství a studuje doktorandské studium na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy, studijní program Preventivní medicína.

Od 5. ročníku medicíny pracovala v Poradně pro odvykání kouření. Problematice nikotinové závislosti se věnuje i nadále v Referenčním centru léčby závislosti na tabáku při III. Interní klinice VFN v Praze. V roce 2005 absolvovala kurz Smoking Cessation Training v Londýně. V současné době je na mateřské dovolené.

Dobrý den, jsem 47, sport. zal. vice jak 20 let 10cig.denně, nyní 4.měs. nekouřím. to samotné mi nečiní problémy, pomohla mi 14denní kůra s náplastmi a snad respektování vl.rozhodnutí. Ale cítím se jako v cizím těle, jsem velmi unavená, zadýchávám se po malé námaze,třeba při luxování mě píchá pod klič. kostmi a pálí hrtan, tuhnou nohy. Je to reakce těla na chybějící nikotin, či nějaká jiná nemoc. Zatím si to totiž vysvětluji tím, že tělu chybí nikotin.děkuji

14.11.2007 19:04 | někdo neznámý

Dobrý den. Gratuluji Vám k nekuřáctví. 4 měsíce po zanechání kouření byste se už pomalu měla cítit lépe než první týdny. Vaše obtíže nejsou úplně typickým abstinenčním syndromem z odnětí nikotinu. Poraďte se s Vaším praktickým lékařem zejména o ponámahové dušnosti. Je určitě dobře, že jste přestala kouřit, doufám, že Vaše obtíže brzy zmizí. Pěkný den.

15.11.2007 21:41 | MUDr. Kamila Zvolská

Dobrý den paní doktorko,kouřím asi 22 let krabičku denně dnes druhý den beru champix zatím se nic neděje doufám ,že i já to dokážu moc bych chtěla jsem hrozný slaboch ale tentokrát jsem odhodlaná.Rozhodla jsem se hlavně s důvodu toho ,že 8.10.jdu na operaci (kř. žíly) a mám astma nechtěla bych se dusit a hlavně přemýšlet nad tím ,kam se zašít aby mě někdo neviděl kouřit. Paní doktorko, mám v nemocnici hlásit,že užívám Champix?A může to vadit narkoze? Děkuji za odpověď.

03.10.2007 18:12 | Blanka

Dobrý den. Champix začíná účinkovat až po týdnu užívání, takže jeho účinky ještě skutečně nemůžete pociťovat. Pokud ještě nemáte vybraný den D, kdy chcete přestat kouřit, stanovte si ho. Není důvod ho odkládat, i když samozřejmě chápu, že se toho jako silná kuřačka velmi obáváte. Takové pocity mívá v tomto období většina kuřáků, ale jakmile nastane onen den, kdy se zbavíte cigaret, bude nejistota rychle pryč a vy se budete moci radovat ze svého úspěchu. Přestat kouřit tedy můžete od 8. dne, co budete užívat Champix. V nemocnici užívání Champixu oznamte, stejně jako případné užívání jiných léků. Užívání tohoto léku operaci ani narkóze nevadí. Přeji Vám hodně štěstí.

03.10.2007 21:08 | MUDr. Kamila Zvolská

Dobrý den,mám dotaz.Můj přítel užíval champix ,nyní nekouří 14dnů ,ale trápí jej nejen bolesti hlavy,ale i krátkodobé výpadky paměti, někdy se mi zdá jakoby měl zpomalené myšlení,hučení v uších,necítí se dobře.Je celkově unavený.Jsou tyhle abstinenční příznaky normální a jak dlouho to ještě potrvá?Nepomohlo by mu další užívání champixu zmírnit problémy?Bral již dvě balení mezi nimi měl,ale pauzu a při tom prvním nevydržel a znovu začal kouřit.Kouřil 24let asi 40 a víc cigaret denně.Taky jsem se dočetla o tryptofanu jaký na to máte názor?Děkuji za odpověď.

05.08.2007 22:27 | někdo neznámý

Dobrý den. Určitě je velká škoda, že Váš přítel neužíval lék doporučenou dobu, což je 12 týdnů. Studiemi se prokázalo, že užívání Champixu kratší dobu je jednoznačně spojeno s vysokým procentem neúspěšných pokusů přestat kouřit. Čili veliké množství lidí do roka znovu začne kouřit oproti těm, kteří užívali Champix 12 týdnů nebo déle. To je ostatně i zkušenost Vašeho přítele – pár tabletek nestačí. Odvykání kouření je proces, který trvá přibližně 3 měsíce, během něj se vyskytují abstinenční příznaky, které Champix mírní. Potíže Vašeho přítele spíše vypadají na nežádoucí účinky Champixu. Ať zkusí brát Champix v nižší dávce, tj. 0,5 mg 2 x denně, potíže by se měly zmírnit nebo vymizet. Tryptofan je aminokyselina, která má mírné antidepresivní účinky. Některé z abstinenčních příznaků může zmírnit, považovala bych to ale jen za doplněk léčby. Hezký den.

12.08.2007 14:27 | MUDr. Kamila Zvolská

Zobrazit všechny dotazy a odpovědi