Poradna odborného lékaře – prestat-kourit – Odvykání kouření

0
Rate this post

Na vaše dotazy odpovídá MUDr. Kamila Zvolská

MUDr. Kamila Zvolská ukončila vysokoškolské studium všeobecného lékařství na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze v roce 2004. Od října 2004 do června 2005 pracovala jako sekundární lékař na Interním oddělení Nemocnice v Sedlčanech. V červenci 2005 začala pracovat jako sekundární lékař na III. Interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Je zařazena do atestační přípravy v oboru vnitřní lékařství a studuje doktorandské studium na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy, studijní program Preventivní medicína.

Od 5. ročníku medicíny pracovala v Poradně pro odvykání kouření. Problematice nikotinové závislosti se věnuje i nadále v Referenčním centru léčby závislosti na tabáku při III. Interní klinice VFN v Praze. V roce 2005 absolvovala kurz Smoking Cessation Training v Londýně. V současné době je na mateřské dovolené.

Dobry den,ja bych potreboval poradit jak prestat kourit.je mi 18let a nevim si vubec rady.uz sem to parkrat skousel,ale nevydrzel sem to.od noveho roku bych chtel prestat kourit.dene vykourim tak 7 az 10cigaret.kdyz sem doma tak vydrzim i cely den nekourit,ale kdyz sem s prately,tak ne.prosim poradte mi.

01.12.2007 16:15 | radek

Dobrý den. Den D, kdy přestanete kouřit, už máte tedy stanovený na začátek nového roku. Teď zbývá vypracovat bojový plán, jak se zbavit cigaret, abyste mohl klidně chodit i do kuřácké společnosti. Ze začátku to bude určitě těžké – chuť na cigaretu ve Vás ostatní kouřící lidé mohou snadno vzbudit, navíc Vám cigaretu také asi zkusí někdo nabídnout. Abstinenční příznaky, kam patří i silná touha si zapálit, Vám mohou pomoci zmírnit přípravky náhradní nikotinové terapie (k dostání v lékárně). Zkuste začít v den D užívat žvýkačky o síle 2 mg 10 kusů denně. Prakticky místo každé cigarety nebo při chuti na ní si prostě vezměte žvýkačku. Abstinenční příznaky bývají nejsilnější první týdny, průměrně mizí kolem 3. měsíce po zanechání kouření. V prvních týdnech by tedy bylo nejlepší vyhnout se kuřácké společnosti, nebo přátele pozvat do nějakého nekuřáckého prostředí (třeba na bowlingu zaměstnáte ruce místo cigarety). Pokud myslíte, že se Vám kamarádi nebudou smát, nebo Vám to nebude vadit (mimochodem možná Vám budou skrytě trochu závidět, že jste v sobě našel tu sílu a na rozdíl od nich se odhodlal skoncovat s kouřením), pak se vyzbrojte alespoň nikotinovým inhalátorem. Je to plastová trubička, do které se vloží nikotinová náplň – u kuřáků, kteří mají podobný problém a kouří převážně ve společnosti, je velice oblíbená, mají hračku do ruky a nikotin zažene chuť si zapálit. Denně můžete 5-6 nikotinových náplní. Třeba se mezi Vašimi přáteli najdou i nekuřáci nebo chápaví kuřáci, kteří Vás psychicky podpoří – to by Vám jistě usnadnilo překonat první týdny abstinence. Ještě se zkuste teoreticky připravit na situaci, kdy budete muset odmítnout nabízenou cigaretu. Přeji hezký den.

06.12.2007 12:46 | MUDr. Kamila Zvolská

Dobrý den, už od zítřka jsem plně odhodlaný přestat kouřit, pořídil jsem si náplastě Nicotinell a jsem pevně odhodlaný přestat. Po zkušenostech jiných věřím, že dokážu pomocí náplastí přesta, ale má otázka směřuje jak zaměstnat ruce např. při pití kávy, po jídle v restauraci než zaplatím, čekání na bus. Jsem takový nervozní a v pohybu a když bych vyřešil to hraní s prsty tak mám asi vyhráno ale věřím si že teď nastal ten pravý čas a že to dokážu, ale kdybych od vás dostal nějakou praktickou odpověď budu jen rád

14.11.2007 13:51 | Martin

Dobrý den. Přeji Vám, aby se Vám od zítřka podařilo přestat kouřit. Z náplasti se nikotin začíná uvolňovat asi hodinu po nalepení a uvolňuje se pozvolna po celý den, ani to nemusíte pocítit. Proto pokud si svou první ranní cigaretu zapalujete do hodiny po probuzení (a tedy i po nalepení náplasti), je potřeba dodat nikotin ještě ústními nikotinovými náhražkami (žvýkačka 2mg, podjazykové mikrotablety nebo inhalátor). Ty také zaženou okamžitou chuť na cigaretu, až Vás v průběhu dne přepadne. Kávu zkuste buď na pár týdnů či alespoň prvních dní nepít, nebo obměnit její chuť (osladit či přidat mléko), aby chutnala jinak a nespustila tak chuť si zapálit. Dát si můžete také zelený čaj, ten také povzbuzeje. Retaurace zkuste vyhledat nekuřácké (http://www.odvykanikoureni.cz/seznam-nekurackych-restauraci) nebo si vemte do restaurace inhalátor (zaměstná neklidné ruce a dodá Vám nikotin). Chuť na cigaretu také zahání vyčištění zubů po jídle nebo vypití sklenice vody. Někteří odvykající kuřáci využívají čas čekání na dopravní prostředek třeba opakováním anglických slovíček (jistě Vás napadne něco, co je Vám blízké a dalo by se tak “vyzrát” na touhu po cigaretě). Náplasti po 3-4 týdnech snižte na polovinu, pokud by se objevily abstinenčí příznaky, ještě se na 1-2 týdny vraťte k původní síle – není kam spěchat, tělo si samo řekne, kdy už je připraveno na sníženou dávku nikotinu. Ústní formy užívejte delší dobu (cca 3 měsíce – tak dlouho totiž průměrně trvají abstinenčí příznaky) a i potom, co už je nebudete potřebovat pravidelně, je dobré nosit je jako první pomoc při sobě. Ke kouření Vás nevrátí, kdežto i jediná cigareta tu síla má. Hezký den.

14.11.2007 21:23 | MUDr. Kamila Zvolská

Dobrý den!
Můj problém asi jasný,přestat kouřit.Nejsem zase až ledajaký kuřák,ale kouřím.Vykouřím cca 6-8 cigeret denně a chtěl bych s tim prostě ´´seknout´´.Kouřím od svých 15 let a teď je mi 24.Už jsem to zkoušel,ale bohužel to prostě asi není tag jednoduché,jak jsem si myslel.Dnes se všude mluví o tom,jak je škodlivé kouřit a tak jsem se prostě rozhodl,že bych chtěl zkončit.Spousta lidí mi tvrdí,že je to jenom o pevné vůli,ale tu já sice trochu mám,ale prostě to nejde.Chtěl bych se zeptat,jaké by bylo nejlepší možné řešení s tím prostě přestat,jestli se to dá nějak určit.Nechci lítat někde po ´´doktorech´´.Už se i dočetl,že je třeba možné,oříct si věci,při kterých kouřím,ale to prostě třeba k pivu nebo za volant asi patří.Tímto Vás prosím,jestli by možné mi nějak poradit.Děkuji.

07.11.2007 00:00 | Petr Podhorský

Dobrý den. Předně Vám skládám poklonu, že chcete přestat kouřit zavčasu, tedy jako mladík a přeji Vám, ať to dokážete. K motivaci si klidně přidejte i pocit svobody. Na to se zejména mladí kuřáci těší – až skoncují s kouřením, nebudou MUSET kouřit. Doporučila bych Vám náhradní nikotinovou terapii (žvýkačky, mikrotablety, inhalátor). Vyberte si formu, která je Vám nejsympatičtější, můžete je i navzájem kombinovat a v den D, kdy se probudíte jako nekuřák a ve Vašem bytě nebude ani jediná cigareta (den předem je totiž rozumné všechny vyhodit, aby další dny nelákaly), si místo každé cigarety dejte např. žvýkačku. Ve Vašem případě hraje důležitou roli i psychosociální závislost na cigaretě. Pokud je pro Vás nepředstavitelné pár týdnů se vyhýbat kuřácké společnosti, je možností nosit si sebou nikotinový inhalátor (je to výborná hračka pro neklidné ruce odvykajícího kuřáka, která navíc potlačuje chuť zapálit si. Užívat inhalátor můžete i v autě.) Možností je také pozvat své přátele do nekuřáckého prostředí (např. bowling, nekuřácké restaurace viz.: http://www.odvykanikoureni.cz/seznam-nekurackych-restauraci). V neposlední řadě také může pomoct změnit na čas druh alkoholického nápoje – pokud kouříte u piva, třeba u vína nebudete pociťovat takové nutkání si zapálit. Hezký den.

08.11.2007 14:02 | MUDr. Kamila Zvolská

dobrý den,jsem 35 letý dost silný kuřák a potřeboval bych pravděpodobně lékařskou pomoc při odvykání kouření.v poslední době mám tlaky až bolesti v okolí srdce.myslím si,že to má něco společného s kouřením.poradíte mi prosím jak to kouření ukončit?mám o sebe strach,ale nemám vuli.dekuji za pomoc KELIŠ

08.10.2007 21:29 | keliš jaroslav

Dobrý den. Tlaky v okolí srdce mohou být různého původu, rozhodně byste měl vyhledat svého praktického lékaře, pokud by bylo potřeba, zajistí Vám další eventuální vyšetření.
K odvykání kouření je samozřejmě vůle zapotřebí, ale ta může přijít ze dne na den, možná že, až budete vědět více o možnostech léčby, Vaše rozhodnutí rychle uzraje. Lékařská pomoc při odvykání kouření je poskytována v Centrech léčby závislosti na tabáku – zde je jejich seznam: http://odvykanikoureni.cz/centra-pro-lecbu-zavislosti-na-tabaku. Tam se můžete objednat a docházet po celou dobu odvykání.
Svůj pokus o zanechání kouření můžete zahájit tím, že začnete přemýšlet o dni D, kdy byste chtěl přestat kouřit. Dopředu si projděte všechny své kuřácké situace (u kávy, ve společnosti, po jídle, ve stresu apod.), ty bude potřeba na pár týdnů nějak obměnit nebo vynechat, aby Vám i nadále nepřipomínaly kouření (např. místo kávy zelený čaj, nebo obměnit chuť kávy mlékem či cukrem, chodit jen do nekuřáckých restaurací, po jídle si vyčistit zuby, při chuti na cigaretu vypít sklenici vody atd.). Terapie léky pro léčbu nikotinové závislosti trvá minimálně 12 týdnů, což je doba, kdy jsou také abstinenční příznaky nejvýraznější. Léky tyto příznaky tlumí a odvykající kuřák se tak snadněji učí prožívat dny bez cigarety. Léky zahrnují Champix (v současnosti nejúčinnější), Zyban a náhradní nikotinovou terapii. Hezký den.

09.10.2007 21:30 | MUDr. Kamila Zvolská

Zobrazit všechny dotazy a odpovědi