Poradna odborného lékaře – pomoc-jak-prestat-kourit – Odvykání kouření

0
Rate this post

Na den D, kdy se probudíte už jako nekuřačka, je dobré se dopředu připravit. Vyberte si podpůrný prostředek na léčbu nikotinové závislosti – to bude Vaše berlička, o kterou se budete moci během odvykání opírat a nebudou Vás trápit silné abstinenční příznaky. Pokud máte doma vlastní pokoj a jste zvyklá kouřit i tam, neměl by být problém udělat si z něj nekuřácký (vyprané záclony dělají zázraky, odstraňte popelníky). Vaše rodina by měla respektovat, že v tomto pokoji se nekouří. Pokud sdílíte pokoj s kuřákem, bude to asi obtížnější dokázat, ale třeba to půjde – promluvte si s rodiči o svém vážném úmyslu přestat kouřit, možná budou ochotni kouřit jen v jediné místnosti v bytě (např. kuchyně, nebo dokonce balkon) a zbytek bytu bude nekuřácký. Pokud to tak doma máte zavedeno, bylo by dobré první týdny po zanechání kouření např. na balkon příliš nechodit, nebo do místnosti, kde se běžně kouří, vcházet např. s nikotinovou žvýkačkou (pokud se rozhodnete pro léčbu pomocí náhradní nikotinové terapie) nebo zkusit nějak zaměstnat ruce (korálky do ruky, luštit sudoku, nakrájet ovoce – cokoli, co by Vás mohlo odvést od myšlenky na cigaretu. Odmítnout cigaretu od přátel kuřáků je určitě obtížné, ale měla byste se pokusit vymyslet nějakou větu, kterou byste dala jasně najevo, že nekouříte a nehodláte si zapálit ani darovanou cigaretu (možná trošku ostřejší způsob odmítnutí je si nabízenou cigaretu vzít – tím vyhovíte neodbytnému dárci – zlomit jí a vrátit mu ji – tím dáte jasně najevo svůj postoj a je málo pravděpodobné, že by Vám dotyčný cigaretu nabízel po druhé, když už jste mu jednu zničila).Při chuti na cigaretu v situacích, kdy jste byla zvyklá kouřit (např. stres, čekání na MHD, nebo naopak chvíle pohody, po jídle apod.) také pomáhá se nějak jinak zaměstnat třeba i nesmyslně – vyběhnout do patra, udělat pár dřepů (vyšší fyzická aktivita vůbec pomáhá zahnat touhu si zapálit), po jídle si vyčistit zuby, vypít sklenici vody apod.

Jako plnoletá můžete již svého lékaře požádat o předepsání Champixu. Je to v současnosti nejúčinnější lék na českém trhu, určený pro závislé kuřáky (udělejte si test nikotinové závislosti na http://www.odvykanikoureni.cz/text/19/fagestromuv-test-zavislosti-na-nikotinu). Působí tak, že významně omezuje nepříjemné abstinenční příznaky, kterými jsou touha po cigaretě, nervozita, špatná nálada, neklid, potíže s usínáním, úzkost, horší soustředění. Je na předpis, užívá se 3 měsíce (tak dlouho totiž většinou také trvají i abstinenční příznaky), cena léčby na měsíc je cca 2000,- Kč. Pokud jste v minulosti už zkoušela neúspěšně přestat kouřit, s tímto přípravkem se Vaše šance na úspěch výrazně zvýší. Chápu ale, že pokud sama ještě nevyděláváte, uhradit si léčbu bude možná problém.

Druhou možností je odvykat pomocí náhradní nikotinové terapie, která je o něco levnější (náplasti, žvýkačky, inhalátor nebo podjazykové tablety). Pokud jste ji už v minulosti zkoušela, možná stálo za Vaším neúspěchem také její nesprávné dávkování. Často se totiž lidé poddávkují a trpí tak dále některými příznaky z nedostatku nikotinu. Ideálně byste měla užívat asi 2/3 svého současného denního příjmu nikotinu. Z jedné cigarety se vstřebá průměrně 2 mg nikotinu. Z náplastí se vstřebá všechen nikotin, z ústních forem (žvýkačky, tablety či inhalátor) vždy jen polovina uváděného množství. Den před svým dnem D vyhoďte nebo dokuřte všechny své cigarety (zařekněte se, že cigarety Vašich příbuzných Vám nepatří, třeba pro Vás pak bude snadnější překonat eventuální pokušení a nevzít si z volně ležícího balíčku). Ráno si nalepte náplast a během dne užívejte při chuti na cigaretu nebo v situacích, které by ji u Vás mohly vyvolat např. nikotinovou žvýkačku (až 10 kusů denně). Náplast po 3-4 týdnech snižte na polovinu síly, po dalších 3-4 týdnech zkuste vysadit úplně a užívejte jen ústní formu. Kdyby se abstinenční příznaky objevily, ještě se vraťte na 1-2 týdny k lepení náplasti. Věřím, že alespoň něco z výše napsaného Vám pomůže zabojovat se závislostí, které se toužíte zbavit. Pomoc odvykat můžete také vyhledat v některém z Center léčby závislosti na tabáku (http://www.odvykanikoureni.cz/centra-pro-lecbu-zavislosti-na-tabaku). Hezký den.

18.11.2007 09:19 | MUDr. Kamila Zvolská