Poradna odborného lékaře – muflonik – Odvykání kouření

0
Rate this post

Dobrý den. 7 měsíců abstinence není málo. Je to dobrý předpoklad k tomu, aby se další pokus přestat kouřit podařil. Jen je potřeba zaměřit se na to, aby nyní byla abstinence už trvalá. Chuť na cigaretu většinou časem klesá, i když během prvního roku abstinence je ještě poměrně častá. U Vás nabývala na síle a neměl jste ji čím zahnat. Svou zkušenost s předchozím odvykáním, resp. abstinencí teď můžete využít. Vyzkoušel jste si, že stačí jediná cigareta, pak přijde další a poměrně rychle jste se asi opět ocitl zase na začátku jako kuřák. Teď je před Vámi vybrat si den D, odkdy přestanete kouřit. A vybrat si, zda budete odvykat s pomocí nějakého přípravku na léčbu nikotinové závislosti. Kouříte-li do deseti cigaret denně, můžete užívat preparáty náhradní nikotiné terapie (žvýkačky 2mg, podjazykové mikrotablety nebo inhalátor – volně k dostání v lékárně). Nad 10 cigaret denně se k předchozím ústním formám nikotinových náhražek ještě přidává nikotinová náplast, nebo lze užívat na lékařský recept vázané léky: Zyban nebo Champix. Champix je v současnosti nejúčinnější, výrazně tlumí abstinenční příznaky. Všechny tyto přípravky se užívají minimálně 3 měsíce. Po tu dobu totiž také trvají i abstinenční příznaky.

Vybrat si některý ze zmiňovaných pomocníků bych Vám doporučovala zejména, pokud jste při minulém pokusu prožíval nepříjemné abstinenční příznaky, mezi které patří i chuť na cigaretu a ta Vás pak časem vrátila ke kouření, nebo pokud jste středně silný či silný kuřák (tj. orientačně nad 10 cigaret denně). Test fyzické závislosti najdete zde: http://www.odvykanikoureni.cz/text/19/fagestromuv-test-zavislosti-na-nikotinu. Pokud zvládnete přestat kouřit bez podpory léků, pak si pořiďte balení např. nikotinových žvýkaček o síle 2 mg a noste je stále sebou. Nemusíte je užívat pravidelně, ale při krizi zmírní chuť na cigaretu. Tu také zahání třeba vypití sklenice vody, pár dřepů nebo jiný pohyb, zkrátka něčím se zaměstnat po dobu, než chuť trochu opadne. Vhodné je také pečlivě se předem připravit na situace, ve kterých jste měl největší potřebu si zapálit, a pokusuit se jim vyhnout. Pokud máte kouření spojené např. s konzumací alkoholu nebo kávy, zkuste tyto nápoje obměnit (např. místo piva víno, místo kávy zelený čaj), pokud jste často v kuřácké společnosti, připravte si jasnou odpověď pro případ, že Vám cigaretu někdo nabídne. Přeji Vám hodně úspěchů.

14.12.2007 10:28 | MUDr. Kamila Zvolská