Poradna odborného lékaře – mam-prestat-ted – Odvykání kouření

0
Rate this post

Dobrý den, nevím ,jestli se mám pokoušet o odvyykání. Pořád o tom přemýšlým a představuji si jak by to bylo pěkné(ta svoboda), ale pak jakoby nechci. Nechci se té cigarety vzdát a bojím se trápení(abstinenční pr.). Ještě nikdy jsem se teda o to nepokoušela. Tak se ptám, mám čekat až budu pevně rozhodnutá nebo to mám prostě zkusit, trápit se několik dní, a buď to vyjde nebo ne.

14.12.2007 12:55 | Lucie S.

Dobrý den. Pokusem o odvykání rozhodně nic neztratíte, naopak můžete získat. Vyzkoušíte si, co odvykání obnáší, možná zjistíte, že to vůbec není tak strašné a nekuřáctví se Vám zalíbí. Určitě se na pokus zkuste ale dobře připravit, aby byla co největší šance, že se povede. Třeba překvapíte sama sebe, až učiníte první krok, možná v sobě najdete nebývalou sílu a potřebu něco pro sebe udělat a dokázat to. Každý den bez cigarety je úspěch a po týdnu či měsíci bez cigarety už asi budete přemýšlet, jestli tento nadějný pokus pokazit nebo ještě zatnout zuby. Při odvykání se vůbec nemusíte trápit. Abstinenční příznaky zahrnují chuť na cigaretu, neklid, nervozitu, obtížné soustředění, špatnou náladu, potíže s usínáním apod. a dají se tlumit dostupnými přípravky na léčbu nikotinové závislosti. Kouříte-li do deseti cigaret denně, můžete užívat preparáty náhradní nikotiné terapie (žvýkačky 2mg- až 10 kusů denně, podjazykové mikrotablety – až 10 kusů denně, nebo inhalátor – 5-6 nikotinových náplní – vše volně k dostání v lékárně). Nad 10 cigaret denně se k předchozím ústním formám nikotinových náhražek ještě přidává nikotinová náplast, nebo lze užívat na lékařský recept vázané léky: Zyban nebo Champix. Champix je v současnosti nejúčinnější, výrazně tlumí abstinenční příznaky. Všechny tyto přípravky se užívají minimálně 3 měsíce. Po tu dobu totiž také trvají i abstinenční příznaky. Vyberte si den D, kdy už se probudíte jako nekuřák a dopředu si projděte své typické kuřácké situace. Ty je potřeba alespoň na pár týdnů nějak pozměnit, aby cigaretu tolik nepřipomínaly (např. místo kávy zelený čaj, či obměnit chuť kávy mlékem apod.). Při chuti na cigaretu také pomáhá vypít sklenici vody, nebo si krátce zacvičit, jít na chvíli ven, vyjít do schodů, či jakákoli jiná činnost, která několikavteřinovou chuť na cigaretu pomůže zaplašit.
Bavit se, relaxovat, soustředit se atd. jde určitě i bez cigarety, jen se o tom potřebute sama přesvědčit. Pěkný den.

16.12.2007 09:51 | MUDr. Kamila Zvolská