Poradna odborného lékaře – jak-prestat-kourit-s-manzelkou – Odvykání kouření

0
Rate this post

Dobrý den. Moc Vám oběma přeji, aby se odvykání podařilo – myslím, že u Vás rozhodně není nedostatek motivace, naopak působíte jako pevně rozhodnuti, a to je prakticky ten největší předpoklad, že to dokážete.
1) Poradnu pro odvykání kouření určitě navštěvovat můžete, pravidelné konzultace s odborníkem nebo setkání s ostatními odvykajícími kuřáky a výměna zkušeností s odvykáním Vám může být přínosem a pomáhat Vám lépe odvykání zvládat. Seznam Center pro léčbu závislost na tabáku je zde: http://www.odvykanikoureni.cz/centra-pro-lecbu-zavislosti-na-tabaku.2) Za podpůrný prostředek během odvykání kouření si můžete vybrat z forem náhradní nikotinové terapie (žvýkačky, podjazykové tablety, inhalátor). Jednotlivé formy mezi sebou můžete i kombinovat, jak Vám to bude vyhovovat – jsou všechny stejně účinné. Inhalátor je zároveň i dobrá hračka do ruky. Jestliže Vaše manželka kouří nyní do 10 cigaret, měly by postačit tyto ústní formy a není potřeba lepit náplast. Pokud by ale i např. na žvýkačkách pociťovala nepříjemné abstinenční příznaky (což by bylo pravděpodobné, kdyby se už teď snažila omezovat počet cigaret za den a přitom byla zvyklá na více než 10 za den), pak je na místě přidat náplast o síle 5mg. Náplast se užívá cca 3-4 týdny, ústní forma přibližně 3 měsíce. Po tu dobu totiž také trvá většina abstinenčních příznaků, které je potřeba tlumit. Potřeba užívání nikotinových náhražek klesá u každého různě rychle, takže je možné, že je můžete potřebovat i o něco delší dobu než ony 3 měsíce. I potom je ale rozumné nosit se při sobě pro případ náhlé chuti na cigaretu.

3) Kuřácké situace, kam patří i typické spojení káva-cigareta, je potřeba zkusit nějak obměnit, aby tolik nepřipomínaly cigaretu. Možné je pozměnit chuť kávy (přidat cukr, mléko…), vařit ji do jiného hrníčku, vypít ji ve stoje, v jiném pokoji, sednout si s ní jinam než obvykle, vzít si k ní něco do ruky, aby nebylo místo pro cigaretu (noviny, křížovku…) nebo si na prvních pár týdnů třeba vařit zelený čaj, který také povzbuzuje. Zkrátka zkusit narušit zajeté rituály. Ke kávě by se neměly používat nikotinové náhražky, protože káva snižuje pH v ústech, což omezuje vstřebávání nikotinu. Pár dalších tipů pro změnu stereotypů je také uvedeno zde: http://www.odvykanikoureni.cz/text/5/tipy-pri-odvykani.

Hezký den.

21.12.2007 18:15 | MUDr. Kamila Zvolská