Poradna odborného lékaře – jak-nejlepe-skoncit-s-kourenim – Odvykání kouření

0

Na vaše dotazy odpovídá MUDr. Kamila Zvolská

MUDr. Kamila Zvolská ukončila vysokoškolské studium všeobecného lékařství na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze v roce 2004. Od října 2004 do června 2005 pracovala jako sekundární lékař na Interním oddělení Nemocnice v Sedlčanech. V červenci 2005 začala pracovat jako sekundární lékař na III. Interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Je zařazena do atestační přípravy v oboru vnitřní lékařství a studuje doktorandské studium na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy, studijní program Preventivní medicína.

Od 5. ročníku medicíny pracovala v Poradně pro odvykání kouření. Problematice nikotinové závislosti se věnuje i nadále v Referenčním centru léčby závislosti na tabáku při III. Interní klinice VFN v Praze. V roce 2005 absolvovala kurz Smoking Cessation Training v Londýně. V současné době je na mateřské dovolené.

Kouřil jsem 10 až 15 cigaret denně. Před 10 dny jsem se rozhodl s tím skoncovat, ale řekl jsem si že bude lepší nejdříve snížit počet cigaret než s tím uplně skoncuji a potom budou abstinenční příznaky menší. Takže posledních 14dní kouřím 3 až 4 cigarety denně. Rád bych se tedy zeptal jestli je tato cesta lepší nebo je lépe skoncovat náhle? Popř po jaké době kdy jsem si snížil denní dávky cigaret skončit úplně? Děkuji Honza

25.11.2007 12:20 | Honza

Dobrý den. Lepší je přestat naráz. Snížit počet cigaret většinou nebývá až takový problém, přestat kouřit úplně, tj. vynechat např. i ty 3-4 cigarety už se ale tak snadno nedaří. K těm zbylým cigaretám se totiž může vyvinout silný pozitivní vztah – těšíte se na každou z nich. Přestat kouřit by bylo určitě dobré co nejdříve, není důvod to odkládat, je to jen na Vás, na kdy si stanovíte den D, odkdy začnete úplně bez cigaret. Pokud při současném počtu cigaret nepociťujete žádné výrazné abstinenční příznaky (chuť na cigaretu, neklid, nervozita, potíže s usínáním, obtížné soustředění, úzkost, špatná nálada), pak by mělo stačit odvykat s pomocí ústní formy nikotinové terapie (tj. žvýkačky 2mg – až 10 kusů denně, mikrotablety – až 10 kusů denně nebo inhalátor – 5-6 nikotinových náplní denně). Můžete si je vzít vždy při chuti na cigaretu nebo v situacích, kdy jste byl zvyklý kouřit. Dobré by bylo užívat je přibližně 3 měsíce, což je průměrná doba trvání abstinenčních příznaků, nosit při sobě je ale rozumné dlouhodobě, i když už je nebudete užívat. V prvním roce abstinence se může chuť na cigaretu objevovat ještě poměrně často a např. žvýkačka Vám případnou krizi pomůže zahnat bez rizika, že byste zase začal kouřit. Jestliže nyní při sníženém počtu cigaret pociťujete určité abstinenční příznaky, nebo se tyto zvýrazní po úplném zanechání kouření i přes užívání žvýkaček, pak si ještě můžete nalepit na 3-4 týdny náplast 10 mg, poté snižte na 2-3 týdny na 5mg, pak náplasti můžete zkusit vysadit a užívat jen ústní formu. Zasoustřeďte se také na své typické kuřácké situace a zkuste je nějak obměnit, aby Vám cigaretu tolik nepřipomínaly, nebo se jim na prvních pár týdnů zkuste vyhnout (pár tipů je zde: http://odvykanikoureni.cz/text/5/tipy-pri-odvykani). Přeji hezký den.

26.11.2007 20:38 | MUDr. Kamila Zvolská

Zobrazit všechny dotazy a odpovědi