Poradna odborného lékaře – deprese – Odvykání kouření

0
Rate this post

Na vaše dotazy odpovídá MUDr. Kamila Zvolská

MUDr. Kamila Zvolská ukončila vysokoškolské studium všeobecného lékařství na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze v roce 2004. Od října 2004 do června 2005 pracovala jako sekundární lékař na Interním oddělení Nemocnice v Sedlčanech. V červenci 2005 začala pracovat jako sekundární lékař na III. Interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Je zařazena do atestační přípravy v oboru vnitřní lékařství a studuje doktorandské studium na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy, studijní program Preventivní medicína.

Od 5. ročníku medicíny pracovala v Poradně pro odvykání kouření. Problematice nikotinové závislosti se věnuje i nadále v Referenčním centru léčby závislosti na tabáku při III. Interní klinice VFN v Praze. V roce 2005 absolvovala kurz Smoking Cessation Training v Londýně. V současné době je na mateřské dovolené.

Přestal jsem kouřit a začala mě trápit deprese.Po několika měsících se to zlepšilo ale občas se tato deprese vrací.Chci se zeptat zda člověk který se svými depresemi navštíví psychiatra není pak veden v nějaké databázi.Mám práci ve které kdyby někdo zjistil, že se léčím s depresemi u psychiatra tak na devadesát procent skončím což si nemohu jako živitel rodiny dovolit.Co dál poradíte?

17.01.2008 23:40 | Jan

Dobrý den. Deprese patří mezi abstinenční příznaky – je tedy vysoce pravděpodobné, že špatná nálada, kterou jste začal pociťovat během odvykání kouření, byla projevem nedostatku nikotinu. Tyto obtíže lze většinou zmírnit dostupnými přípravky na léčbu nikotinové závislosti (nikotinovými náhražkami nebo Champixem), nebo i bez léčby nakonec většinou během několika měsíců vymizí. Pokud se u Vás ale depresivní nálada stále objevuje a je pro Vás pochopitelně těžké jí čelit, pak je skutečně na místě konzultovat Vaše obtíže s odborníkem psychiatrem, který by v případě potřeby navrhl léčbu (ta může být také jen přechodná). Informace o průběhu Vaší léčby budou součástí zdravotní dokumentace Vašeho psychiatra, čili půjde o lékařské tajemství a lékař rozhodně nemůže tyto informace nikomu poskytovat (můžete se popř. domluvit, že ani nejbližším rodinným příslušníkům). Deprese léčená léčivem, které vůbec či minimálně ovlivňuje např. pozornost, která může být v některých pracovních pozicích nutná, není rozhodně důvodem k ukončení pracovního stavu. Konkrétně si o tom ale pohovořte se svým ošetřujícím psychiatrem, ten určí zda je skutečně vhodné léčbu zahájit. Deprese je poměrně časté onemocnění a existuje na něj účinná léčba. Hezký den.

18.01.2008 18:05 | MUDr. Kamila Zvolská

Dobrý den, paní doktorko. Chci se zeptat, zda se při užívání Champixu snižuje riziko vzniku deprese při odvykání kouření. Pokusil jsem se přestat kouřit bez jakýchkoliv podpůrných prostředků, bohužel se dostavila deprese, takže opět kouřím:-((. Do užívání antidepresiv ( Zyban, Welbutrin) se mi opravdu, ale opravdu nechce, rád bych to zkusil s Champixem. Máte nějaké zkušenosti s depresí u pacientů, kteří užívají Champix? Srdečné díky za odpověď.

24.10.2007 13:22 | martin

Dobrý den. Špatná nálada nebo zhoršení deprese spadá mezi abstinenční příznaky z chybění nikotinu. Obecně lze tyto příznaky zmírnit preparáty pro léčbu nikotinové závislosti, tedy i Champixem. U Vás předpokládám, že deprese, resp. zhoršení nálady je v důsledku zanechání kouření, a že se nejedná o onemocnění depresi v pravém slova smyslu, kterou by bylo potřeba léčit antidepresivy a být ve sledování u specialisty. Proto je pravděpodobné, že na tento abstinenční příznak by měl Champix zabrat. I přes léčbu jsou ale změny nálady běžné. Útěchou snad je, že tento stav je dočasný, jde o to vydržet začátek, pak už by mělo být lépe a lépe. Nejvíc pomáhá něčím se zaměstnat (např. nový druh sportu nebo jiný koníček). Zyban, resp. Welbutrin (obsahují stejnou účinnou látku, rozdíl je jen v úhradě a v tom, kdo lék může předepsat) tlumí především chuť na cigaretu. Dá se kombinovat s nikotinovými náhražkami, které zmírňují ostatní abstinenční příznaky. Je výhodné použít ho u lidí s depresí – v každém případě záleží na ošetřujícím psychiatrovi, zda lék svému pacientovi doporučí, např. v kombinaci s jeho stávající léčbou. Těchto pacientů dochází do poradny poměrně dost. Champix mohou užívat i lidé, kteří jsou již jako kuřáci léčeni pro depresi. Jako každou novou medikaci je ale důležité informovat o tom svého lékaře psychiatra. Přeji Vám hodně sil v odvykání, aby to tentokrát vyšlo.

25.10.2007 18:49 | MUDr. Kamila Zvolská

Pěkný den,v průběhu užívání champixu(3týdny před koncem) jsem dostala deprese, že nemám svojí cigaretu.Bohužel se mi prohloubili a teď už reaguji na vše jinak nemám na nic sílu atd. Kamarádka mi přinesla nějaké bylinky(třezalku)jiní mi radí ať si beru opět 2prášky denně(beru jen 1 bylo moc špatně).Co mi radíte Vy? Také jsem Vám chtěla poděkovat za předešlou odpověď moc mi pomohla děkuji

30.08.2007 00:03 | Jana

Dobrý den. Třezalka Vám jistě neublíží, ale obávám se, že touhu po cigaretě úplně nezažene. Teď by byla určitě veliká škoda podlehnout a znovu si zapálit. Je skutečně možné, že nižší dávka u Vás opět “dovolila” abstinenčním příznakům vyplout na povrch a trápit Vás. Je možné, že nevolnost po Champixu byla přechodná a teď se už neobjeví. Zkuste zase zvýšit dávku na 2x denně a určitě se před každou tabletkou pořádně najezte a zapijte ji sklenicí vody. Tím by se mělo nevolnosti předejít. Zvyšovat můžete postupně – pár dnů užívejte ráno 1 mg jako obvykle a večer 0,5 mg. Když to budete dobře snášet, zvyšte i večerní dávku na 1 mg. Doufám, že Vaše obtíže nebudou pokračovat a že i Vaše deprese zase zmizí, protože podle Vašeho popisu to vypadá skutečně na souvislost se snížením dávky Champixu. Pokud byste stále pociťovala nevolnost a musela tedy Champix užívat i nadále jen 1x denně, budete se muset trochu obrnit – chuť na cigaretu určitě zmizí nebo alespoň zeslábne! Každým dnem by to mělo být lepší a lepší. Věřím, že máte podporu okolí, zkuste se rozptýlit (kino, koupit si něco hezkého, zkusit nový sport, nebo jen vyjet např. na kole), abyste se trochu odreagovala a na chvíli zahnala nepříjemné myšlenky. Každopádně bych Vám doporučila užívat Champix 6 měsíců, abychom zvýšili Vaši šanci zůstat nekuřákem. Kdybyste měla pocit, že se deprese zhoršuje a že byste potřebovala pomoc, bylo by jistě vhodné konzultovat Vaše potíže s psychiatrem. Hezký den.

31.08.2007 18:17 | MUDr. Kamila Zvolská

V lednu jsem přestala kouřit s nikotinivími náplastěmi.Vše bylo relativně dobré, až do doby, kdy jsem náplastě přestala užívat.Nevím so se semnou děje jsem náladová,protivná,mívám zvláštní svíraví pocit na hrudi ,těško se to popisuje.A ještě stále řeším jídlo s čehož jsem úplně na nervy také. Bojím se že přiberu na váze tak se často stává, že raději skoro nic nejím. Má lékařka mi předepsala Neurol, ale jsem spíše ospalá a mé potíže to nějak valně vevyřešilo.Domnívám se ,že tyto potíže souvisí právě s nekouřením.Moc prosím o radu nevím jak dál a jak tyto mé potíže řešit.Mnohokrát děkuji.

09.08.2007 21:59 | Soňa

Dobrý den. Nepíšete, kolik jste před tím kouřila, ale z Vašeho dotazu se dá předpokládat, že asi více než 10 cigaret denně. Čili že jste silně závislá na nikotinu. Když jste vysadila náplasti (možná postupně, spíše ale náhle), Vašemu tělu najednou začal nikotin chybět a dostavily se abstinenční příznaky, které popisujete, včetně chuti na jídlo nebo přibírání. Malé procento lidí potřebuje nikotin dlouhodobě, déle než předpokládané 3 měsíce. To jste zřejmě i Vy. Doporučuji Vám ještě pár týdnů užívat např. nikotinové žvýkačky – až 10 kusů denně (nebo mikrotablety či inhalátor). Ty by měly zahnat Vaše obtíže, a zabránit i nežádoucímu přírůstku hmotnosti. Pokud se s nimi budete cítit dobře, pozvolna ubírejte jejich počet za den. Nemusíte se bát, žvýkačky Vás ke kouření nevrátí, jediná cigareta ale ano. Doufám, že Vaše potíže brzy zmizí. Hezký den.

12.08.2007 15:17 | MUDr. Kamila Zvolská

Přestala jsem kouřit a dostavily se mi dost silné deprese. Máte s tím někdo skušenosti. Co mám proti tomu dělat a jak dlouho to bude trvat? Měla bych navštívit psychologa? Děkuji za odpovědi-

06.07.2007 09:07 | Jitka H.

Pokud máte silné deprese, rozhodně navštivte lékaře psychiatra! Odvykání kouření může vyvolat poruchu nálady, zda se jedná přímo o depresi, kterou je potřeba zaléčit, určí právě psychiatr. Odvykat lze také pomocí Zybanu, event. Welbutrinu, což je také antidepresivum. Pokud se jedná o špatnou náladu vyvolanou odvykáním kouření, měl by se stav postupně urovnávat, přibližně do 4 týdnů. Hezký den.

09.07.2007 21:54 | MUDr. Kamila Zvolská

Zobrazit všechny dotazy a odpovědi