Poradna odborného lékaře – chci-prestat-ale-nemam-vuli – Odvykání kouření

0

Dobrý den. Vůle se dá určitě posilovat. Pokud jste ještě nikdy nezkoušelaodvykat, asi se také trochu obáváte, jak to bude probíhat, a co si počnetebez cigarety např. ve stresových situacích, kdy si většinou zapalujete.Zmírnit abstinenční příznaky, které odvykání hodně znepříjemňují, pomáhajídostupné podpůrné preparáty (náhradní nikotinová terapie – k dostání vlékárně, nebo Zyban či Champix – vázané na lékařský recept. Champix má v

současnosti nejlepší výsledky.). I přes léčbu se ale určitá chuť na cigaretu může objevovat, a to zejména v okamžicích, kdy jste zvyklá kouřit. Se stresem se dá jistě vypořádat i jinak než s pomocí cigarety, jen to chce trénink. Určitě si také uvědomujete, že je to naučené chování, že cigareta Vám problém vyřešit nepomůže, jen tím získáte trochu času na rozvahu, uklidníte se. Když je tedy před Vámi nějaký problém, krize, zkuste na to pamatovat a naučit se získat čas k jednání jinak než zapálením cigarety. Pomáhá třeba chvíli zhluboha dýchat – tím získáte od problému určitý odstup, zklidníte se, budete ho moci řešit s chladnější hlavou. Nebo zkuste zařadit nějakou krátkou aktivitu, třeba i nesmyslnou, která Vám pomůže překonat chuť na cigaretu – ta trvá ostatně jen pár vteřin, pak oslabí a dá se snadněji zahnat vůlí (zde je pár nápadů: např. vyběhnout do poschodí, roztrhat papír nebo ho jít okopírovat, někomu zavolat apod.). Napište si všechna pozitiva, která Vám nekuřáctví přinese, a třeba každý den si je přečtěte – to by mohlo pomoci, aby ve Vás uzrálo odhodlání pustit se brzy do odvykání. Hezký den.

25.11.2007 13:08 | MUDr. Kamila Zvolská