Poradna odborného lékaře – apstinencni-priznaky – Odvykání kouření

0

Dobrý den,od Nového roku se pokouším pestat kouřit,ale mám strach z apstinenčních příznaků.Mohla by jste mi něco poradit co dělat,aby se dostavovaly co nejméně? Nechci si kupovat žádné žvýkačky,pilulky,inhalátory atd.

03.01.2008 11:52 | Hora Roman

Dobrý den. Abstinenční příznaky mohou zahrnovat chuť na cigaretu, neklid, nervozitu, obtížné soustředění, poruchy spánku, špatnou náladu, zácpu, mírný přírůstek váhy apod. Průměrně trvají asi 3 měsíce po zanechání kouření – u každého odvykajícího je ale délka jejich trvání individuální. Pokud jste středně nebo silně závislý na nikotinu (test nikotinové závislosti je zde: http://www.odvykanikoureni.cz/text/19/fagestromuv-test-zavislosti-na-nikotinu), pak je velmi pravděpodobné, že některé z abstinenčích příznaků pociťovat budete a stálo by ještě za zvážení, zda by přeci jen nebylo lepší zvýšit svou šanci na abstinenci užíváním některého z dostupných přípravků na léčbu nikotinové závislosti (náhradní nikotinová terapie, Zyban či Champix).
Vyberte se den D, kdy se probudíte už jako nekuřák. Dopředu si třeba na papír vypište všechny situace, ve kterých si nyní zapalujete a ke každé se snažte vymyslet náhradní řešení. Je důležité nějakou činnost naplánovat, protože když se dostaví silná chuť na cigaretu, špatně se něco vymýšlí a myšlenky ubíhají jen jedním směrem. Chuť na cigaretu pomáhá zahánět pohyb (např. vyběhnout schody, nebo se začít věnovat nějakému sportu, či alespoň absolvovat pravidelné svižné procházky). Fyzická aktivita navíc zlepšuje i náladu. Dále pomáhá např. vypít sklenici vody, po jídle si vyčistit zuby, vynechat na čas kávu, nebo pozměnit její chuť (pár tipů najdete i zde: http://www.odvykanikoureni.cz/text/5/tipy-pri-odvykani). Někdy pomáhá žvýkat jen obyčejné žvýkačky nebo bonbóny tic-tac. Cílem je, abyste měl naplánovánu stále nějakou činnost (i relaxovat se dá bez cigarety, např. zapálit si aromalampu, dát si koupel ve vaně apod.), aby nebyl prostor pro cigaretu a častější myšlenky na ní. Když zařadíte do svého dne nějakou pohybovou aktivitu a více zeleniny a ovoce, dostatek tekutin, pak by tím mělo být minimalizované riziko vzniku zácpy nebo nadměrného váhového přírůstku. Také se nechte občas pochválit od svého okolí nebo si složte poklonu sám. I psychická podpora je nesmírně důležitá, vždyť to, že budete odvykat kouření vskutku stojí za obdiv! Hezký den.

08.01.2008 13:28 | MUDr. Kamila Zvolská