Poradna odborného lékaře – abstinencni-priznaky – Odvykání kouření

0
Rate this post

Na vaše dotazy odpovídá MUDr. Kamila Zvolská

MUDr. Kamila Zvolská ukončila vysokoškolské studium všeobecného lékařství na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze v roce 2004. Od října 2004 do června 2005 pracovala jako sekundární lékař na Interním oddělení Nemocnice v Sedlčanech. V červenci 2005 začala pracovat jako sekundární lékař na III. Interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Je zařazena do atestační přípravy v oboru vnitřní lékařství a studuje doktorandské studium na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy, studijní program Preventivní medicína.

Od 5. ročníku medicíny pracovala v Poradně pro odvykání kouření. Problematice nikotinové závislosti se věnuje i nadále v Referenčním centru léčby závislosti na tabáku při III. Interní klinice VFN v Praze. V roce 2005 absolvovala kurz Smoking Cessation Training v Londýně. V současné době je na mateřské dovolené.

Dobrý den, snažím se omezit a následně přestat kouřit, ale mám dost silné abstinenční příznaky, nejhorší je silné bušení srdce, které ve mě vyvolává dost velký panický strach. Chci se Vás zeptat, zda by mi od těchto potíží pomohl lék Zyban
nebo jestli byste mi poradila něco jiného. Moc děkuji za odpověď.

10.02.2008 18:53 | Dagmar Maroušková

Dobrý den. Zyban tlumí jen chuť na cigaretu. Dá se kombinovat současně s nikotinovými náhražkami, které mírní ostatní abstinenční příznaky, tedy i úzkost nebo eventuální bušení srdce. Zyban se začíná užívat zhruba týden před plánovaným dnem D, odkdy již odvykající kuřák nekouří. V ten den také může začít užívat nikotinové náhražky. Lepší výsledky jsou s tímto postupem, čili přestat kouřit naráz v den D. Postupně snižovat cigarety většinou lze poměrně snadno do určitého počtu (5-10 za den), další snižování ale bývá většinou již velmi problematické a kuřáci to zřídka dokáží a po čase se opět vrátí k původní dávce cigaret. Na ty zbylé zatím povolené cigarety se člověk pak vyloženě těší, protože zahánějí nepříjemné abstinenční příznaky a posiluje se tak pozitivní vztah k nim. Ke zmírnění současných abstinenčních příznaků tedy můžete využít nikoitnové náhražky (žvýkačky o síle 2mg až 10 kusů denně, nebo podjazykové mikrotablety až 10 kusů denně, nebo inhalátor – 5-6 nikotinových náplní denně). Pokud byste se rozhodla přestat kouřit ve Vámi zvolený den D (což by bylo skutečně nejlepší) a jste silná kuřačka (cca 15 cigaret denně a více), pak si ještě k ústním náhražkám lepte náplast o síle 15 mg. Síla náplasti se snižuje postupně o 5mg za 3-4 týdny. Ústní formy se užívají, dokud je potřeba, alespoň 3 měsíce – po tu dobu také trvá i většina abstinenčních příznaků.Jinou možností je odvykat s pomocí Champixu, který zmírňuje jak chuť na cigaretu, tak i ostatní abstinenční příznaky. Je na lékařský předpis, užívá se 3-6 měsíců. V současnosti je tím nejúčinějším v léčbě závislosti na nikotinu.

Hezký den.

11.02.2008 12:55 | MUDr. Kamila Zvolská

Dobry den, po vice jak 10ti letech jsem se rozhodla prestat s kourenim. Jiz tri tydny nekourim. Objevily se vsak u me tyto problemy – motani hlavy/zavrate, zvysena potivost a unava. Myslite, ze by tyto priznaky mohli byt abstinencni? Lze jim nejak predejit ci se proti nim chranit? Dekuji, LB

13.07.2007 09:59 | beldikova

Dobrý den. Příznaky, kterými trpíte, skutečně mohou být vyvolány náhlým odnětím nikotinu, zejména pokud jste kouřila více než 10 cigaret denně. Asi nejjednodušší a nejrychlejší bude v tuto chvíli opatřit si v lékárně nikotinové žvýkačky či inhalátor a pravidelně je užívat (až 10 ks žvýkaček denně, nebo 5 nikotinových náplní do inhalátoru). Příznaky by se měly zmírnit. Pokud ne, vyhledejte svého lékaře. Hezký den.

13.07.2007 21:39 | MUDr. Kamila Zvolská

Zobrazit všechny dotazy a odpovědi